M. este astăzi o voluntară de bază la Centrul de zi pentru Copilul Aflat în Dificultate Casa Heidi, din Valea Seacă. A absolvit clasa a XI-a, este foarte descurcăreață, inteligentă și implicată. Copiii se lipesc instantaneu de ea, pentru că are un zâmbet cald și este înțelegătoare. Dăruiește din bunătatea ei așa cum și ea a primit de-a lungul timpului din partea altor voluntari. O cunoaștem încă din grupa pregătitoare, atunci când a început să vină la centru. Cum am cunoscut-o? Denisa a trecut printr-un accident groaznic care i-a schimbat drastic viața, ca și cum situația precară a familiei nu ar fi fost oricum de ajuns: la 6 luni, ambele brațe i-au fost amputate după ce palmele i-au fost mușcate de un porc lăsat liber.

M. este o adolescentă frumoasă, educată, o prezență plăcută; are un scris caligrafic, este o desenatoare talentată, deosebit de îndemânatică, dansează și face tot ce își propune, ca și cum nimic nu o poate limita. Are o încredere în sine incredibilă și multă forță de caracter. M. e parte din povestea Casei Heidi, iar Casa Heidi e parte importantă din viața ei. De la 6 ani, M. a primit ajutor la teme, suport terapeutic, masă caldă, suport material, căldură, grijă, prietenie. Familia ei a primit, deasemenea, ajutor pentru a trece prin perioadele de criză. Astăzi, M. e parte din echipa de voluntari YANA, mereu pusă pe treabă, mereu cu un zambet mare pe buze, de încredere, un model și mentor pentru copiii aflați în turbulențele adolescenței.

De serviciile centrelor de zi beneficiază: copii cu vârste cuprinse între 7 și 16 ani, înscriși în școala de masă, în clasele I-VIII, cu domiciliul pe raza uneia din comunele Nicolae Bălcescu și Mărgineni, care se regăsesc în cel puțin una dintre situațiile următoare: provin din familii monoparentale, au părinți aflați în imposibilitatea de a le asigura condiții minime pentru creștere și dezvoltare armonioasă (sunt șomeri, bolnavi cronici, au boli psihice sau prezintă simptome de alcoolism); sunt neglijați sau abuzați în propria familie, au părinți plecați la muncă în străinătate; copii care beneficiază sau au beneficiat de o măsură de protecție specială (reintegrați în familie, în plasament familial, etc.); copii cu vârste între 3 și 18 ani care, în urma unui diagnostic, au primit recomandare în planul de reabilitare pentru una din următoarele terapii: logopedie, kinetoterapie sau terapie ocupațională; părinți/reprezentanți legali ai copiilor înscriși; familiile copiilor înscriși în centrele de zi.

Centrele de zi sunt situate în comunități mici și se află aproape de casele copiilor, asigurând activități de îngrijire, educație, recreere și socializare, consiliere psihologică individuală și de grup, activități pentru dezvoltarea deprinderilor de viață independentă, orientare școlară și profesională. În fiecare zi, copiii primesc o masă caldă. Pentru stabilirea intervențiilor, Fundația YANA are o abordare personalizată, cu planuri individualizate pentru fiecare copil, urmate de evaluări, adaptări și recalibrări continue.

Abordarea este una practică: copiii sunt încurajați să deprindă cunoștințe ce le pot fi utile în viață. Cu ajutorul personalului, copiii au amenajat în curtea centrului o grădiniță cu legume și plante aromatice și medicinale de care au grijă. În fiecare zi, copiii învață lucruri ce țin de îngrijirea corporală și de îngrijirea spațiului în care trăiesc. Împreună cu voluntarii, centrele de zi organizează ateliere de gătit și ateliere de construcții, copiii învață să instaleze cortul, să coasă și să împletească.

Centrele de zi colaborează încă de la înființare cu voluntari din organizația „Cercetașii României” care organizează pentru copii activități practice și ludice. Copiii primesc rechizite, consumabile, îmbrăcăminte și încălțăminte din donații și au acces la imprimantă, dispozitive pentru digitalizare, produse de igienă, măști și dezinfectanți. Când este necesar, o parte dintre aceste beneficii sunt extinse și către alți membri ai familiei.

Fundația YANA urmărește să aibă o intervenție integrată, oferind sprijin material de urgență familiilor atunci când este nevoie, precum și sprijin financiar pentru achiziționarea de ochelari de vedere și pentru intervenții stomatologice.

Centrul de zi Casa YANA furnizează servicii de logopedie, kinetoterapie și terapie ocupațională pentru copiii cărora le-au fost recomandate aceste terapii în planul de reabilitare, în urma unui diagnostic. Copiii care au nevoie de aceste servicii beneficiază de transport.

Pentru copiii beneficiari ai centrelor de zi care își continuă studiile la liceu, fundația a dezvoltat programul „Sprijin pentru Familii”, prin care le oferă burse lunare pentru acoperirea cheltuielilor de transport. Adolescenții care își doresc pot beneficia în plus de servicii de consiliere.

Pentru părinți sau reprezentanți legali, precum și pentru alte persoane care au în îngrijire copiii beneficiari, centrele oferă activități de sprijin, consiliere și educare, individual și în cadrul „Școlii pentru Părinți”.

Un program complementar al fundației este „Tabăra Lărguța”, prin care multe din familiile copiilor beneficiari au primit, de-a lungul celor 19 ediții ale proiectului, o mână de ajutor pentru îmbunătățirea condițiilor de trai. 

Programul presupune construirea sau repararea de locuințe pentru familiile copiilor, precum și igienizarea, repararea sau redecorarea centrelor de zi, cu ajutorul unui colegiu din Liechtenstein care mobilizează voluntari și resursele financiare necesare. 

Pentru voluntari, tabăra Lărguța e, în egală măsură, o oportunitate de formare, o călătorie interioară pe care tinerii o fac ghidați de formatorii iezuiți, parteneri în acest proiect: după munca fizică de peste zi, seara e spațiul reflecției și al destinderii prin jocuri bine alese și împărtășirea experiențelor trăite, în cercurile de seară, când fiecare împărtășește ce a trăit, cum s-a simțit, ce a învățat.

Multe dintre activități se petrec în comunitate și utilizează resursele oferite de acestea. Fundația urmărește conectarea cu aceste comunități în cât mai multe moduri posibile: prin atragerea de voluntari, prin recrutarea resurselor umane din zonă, în măsura în care există persoane calificate și prin achiziția de servicii locale într-o cât mai mare măsură.

VOCEA ORGANIZAȚIEI

Dintr-o familie lărgită de romi, anul trecut a ajuns primul copil la liceu, în condițiile în care niciunul din familie nu a fost la școală mai departe de clasa a VI-a, iar cei mai mulți sunt analfabeți. În clasa I, alergam după el prin clasă pentru că era foarte agitat, cu ADHD și era greu de gestionat. Avem multe povești de succes. Dacă avem răbdare, le acordăm suficient de multă atenție și răbdare, mai mult de un an, ei vor ajunge bine, vor rupe cercul sărăciei pentru că vor ajunge la liceu și vor putea avea un job.”

(Reprezentant al Fundației Yana)

„Mare parte dintre mămicile care nu lucraseră niciodată au avut curajul să se angajeze și unele dintre ele continuă. Mai multe ele au început să lucreze de când copiii vin la centre.”

(Reprezentant al Fundației Yana)

LECȚII ÎNVĂȚATE 

Pentru a ajunge la schimbări pozitive în viețile copiilor, este nevoie de o investiție consistentă de timp, competențe, resurse materiale și de oferirea unor modele bune de urmat.

Cooperarea cu instituțiile locale, cu școala, primăria, biserica, medicii de familie este importantă pentru a asigura o intervenție „în rețea” care să crească impactul intervențiilor sociale. Prin această colaborare permanentă, instituțiile ajung să recunoască, într-o mai mare măsură, problemele din comunitate: abandonul școlar, problemele legate de adicții, inclusiv în rândul copiilor sau existența sarcinilor la mame minore.

Este importantă folosirea resurselor locale: centrele funcționează în clădiri aflate în proprietatea administrațiilor publice, iar voluntarii seniori și tineri provin, în mare parte, din comunitate.

Schimbările în viețile familiilor sunt posibile într-o măsură mai mică sau mai mare, de aceea organizația face eforturi pentru a-i susține pe copii până când devin autonomi și finalizează studii liceale sau profesionale.

Colaborarea cu voluntari aduce o infuzie de energie, noutate și creează multiple punți între copii, tineri, seniori și comunitate.

PARTENERI Yana

Consiliul Local al Comunei Nicolae Bălcescu

Consiliul Local al Comunei Mărgineni.

Scoala Gimnazială Nicolae Bălcescu

Școala Gimnazială „Al. Piru”, Mărgineni

DGASPC Bacău

Poveste realizată în cadrul proiectului ONG Bacău- Zoom In-Zoom Out, derulat de Asociația Romanian Youth Movement for Democracy în parteneriat cu Fundația comunitară Bacău, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund- România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.